Skoraj 40-milijonska postavka v Petrolovi bilanci zmotila državne lastnike

Petrol je oblikoval za okoli 40 milijonov evrov rezervacij zaradi delne neskladnosti pri doseganju deleža obnovljivih virov v prometu. SDH želi, da neskladje odpravi.
Na majski skupščini Petrola je vodja področja energetike na Slovenskem državnem holdingu (SDH) Dejan Božič upravi postavil vprašanje v povezavi s tematiko, ki do takrat javno ni bila izpostavljena.
Opozoril je, da je Petrol v letnem poročilu za 2024 razkril za dobrih 39 milijonov evrov rezervacij za delno neskladnost glede deleža obnovljivih virov energije (OVE) v prometu, ki ga dobaviteljem goriv predpisuje uredba o OVE v prometu, in upravi postavil več vprašanj na to temo.
Gre za postavko, ki se je v letnem poročilu Petrola prvič pojavila že leta 2019, kar je nakazovalo, da morda SDH problem izpostavlja v luči napetosti med upravo in delom zasebnih lastnikov na čelu z zakoncema Vesno in Darijem Južno. Kot smo večkrat pisali, imajo SDH, Republika Slovenija in Kapitalska družba v lasti 32 odstotkov delnic Petrola, a le malo odločevalske moči. Družbo zadnja leta obvladujeta zakonca Južna s podporo ostalih nedržavnih delničarjev.
S štirih na 40 milijonov
Pa vendar postavka rezervacij za nedoseganje deleža OVE v prometu v Petrolovih letnih izkazih v zadnjih letih dosega relativno visoke zneske. Kot izhaja iz spodnjega grafa, je imela konec lanskega leta matična družba že za 35,9 milijona evrov rezervacij, skupina pa za 39,7 milijona evrov.
Božič z SDH je tako na majski skupščini upravi Petrola, ki jo vodi Sašo Berger, zastavil več vprašanj:
- Za kakšne neskladnosti gre, na katerih trgih?
- Ali Petrol ne dosega zahtevanega deleža biokomponente?
- Kolikšen delež Petrol dosega v Sloveniji in kolikšnega na drugih trgih?
- Kolikšno je neskladje?
- Kaj vsebuje znesek rezervacije?
- Kolikšne so potencialne globe?
Dodal je, da SDH pričakuje, da Petrol posluje skladno s predpisi, in pozval upravo, da izpolni vse zahtevano ter prepreči “nepotrebno izpostavljanje globam”.
Za kaj sploh gre?
Uredba o OVE v prometu določa, kolikšen delež obnovljivih virov morajo dobavitelji goriv doseči v posameznem letu. Zahtevani delež je vsako leto večji, lani je bil 10,6-odstoten, letos je 11,2-odstoten, leta 2030 že 20,8-odstoten. Uredba dobavitelje pogonskih goriv spodbuja k večji uporabi biogoriv (biodizla in bioetanola) ter električne energije.
Petrol očitno deleža ne dosega, zato je v letnem poročilu oblikoval znesek za potencialne globe. Pri tem se večina zneska, okoli 36 milijonov evrov, nanaša na matično družbo, ostalih 3,7 milijona evrov pa na druge družbe skupine.
Borzna družba na novinarska vprašanja o tej temi ni odgovorila. Tudi na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo, ki mu Petrol in drugi trgovci vsako leto poročajo o deležu OVE v prometu, nam tega, ali je Petrol lani dosegel zahtevan delež, niso izdali. Sklicujejo se na varovanje poslovnih podatkov. So nam pa povedali, da je skupen delež OVE v prometu na ravni države lani znašal 9,24 odstotka, kar je bilo manj od v uredbi predpisanih 10,6 odstotka.
Država predpiše, plača trgovec?
Petrol je SDH odgovoril prek spletne strani Ljubljanske borze. Kot je zapisal, so bile rezervacije oblikovane v skladu z načelom previdnosti in glede na nezmožnost doseganja želenega deleža energije iz OVE, zlasti z deležem biogoriv, ter s tem povezanih potencialnih odhodkov.
Energetski trgovec je opozoril, da Slovenija zahteva višji delež OVE v prometu kot Bruselj in tudi višjega od večine sosednjih držav. Dodal je, da (10,6-odstotnega) deleža z dodajanjem biogoriv “tehnično ni bilo mogoče doseči”, saj ta presegal evropski normativ za motorje z notranjim zgorevanjem, ki predpisuje 7-odstotni volumski delež biogoriv.
“Večji delež energije iz OVE je mogoče doseči zgolj z vmešavanjem sintetičnih biogoriv, za kar so potrebna dodatna investicijska vlaganja. Ob tem pa je treba upoštevati, da formula regulirane marže v Sloveniji ne vključuje dodatnih stroškov vmešavanja dražjih sintetičnih biogoriv, torej se celotni strošek neupravičeno prevali na trgovca,” so opozorili. Kot je razumeti, v Petrolu torej menijo, da bi morala država, ki predpisuje bolj zelene oblike pogonskih goriv, strošek tega dodatka vključiti v regulirano ceno pogonskih goriv in s tem trgovcem omogočiti finančno kritje.
V Petrolu so sicer dodali, da so že pristopili k investicijskim vlaganjem, ki naj bi omogočila povečanje deleža. So pa v zadnjih letih opozarjali, da prav vladno nižanje marž na goriva ogroža vlaganja v zeleni prehod. “Dodatno se zaostrujejo regulatorne zahteve na področju vmešavanja biogoriv in energetskih prihrankov, ki praviloma sledijo cilju hitrejšega zelenega prehoda, vendar se ob neusklajeni marži povečuje tveganje, da omenjeni cilji ne bodo doseženi,” je Petrol opozoril v medletnem poročilu za prvih devet mesecev letos.

MOPE: Dobavitelji imajo na voljo različne načine
Je torej res, da država določa več kot 10-odstotni delež OVE v prometu, hkrati pa obstaja tehnična omejitev, ki dovoljuje le sedemodstotni delež biodizla? Na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo so potrdili, da omejitve glede biodizla obstajajo. A so hkrati dodali, da imajo dobavitelji različne načine, kako doseči predpisan energijski delež obnovljivih virov energije v prometu.
Uporabljajo lahko skladna biogoriva, električno energijo iz obnovljivih virov, reciklirano ogljično gorivo,
tekoče in plinasto gorivo iz obnovljivih virov nebiološkega izvora ali kombinacijo teh virov. “Iz zapisanega izhaja, da dobavitelji goriv pri doseganju energijskega deleža obnovljivih virov energije niso omejeni zgolj na primešavanje biogoriv, temveč lahko to naredijo na drugačne načine,” so nam pojasnili na ministrstvu.
Omenili so tudi možnost primešavanja drugih vrst biogoriv, kot je sintetično gorivo HVO. Kot je razumeti navedbe Petrola, pa je ta dodatek dražji, kar trgovce postavi pred vprašanje pokrivanja stroškov oziroma cenovne konkurenčnosti.
“Pričakujemo, da bo Petrol zagotovil skladnost”
Kot omenjeno, na Petrolu ne odgovarjajo na vprašanja, povezana z neskladnostjo na področju rabe OVE v prometu.
Tudi na SDH nam pol leta po tem, ko so odprli vprašanje Petrolove neskladnosti z uredbo, niso želeli podrobneje pojasniti problematike. “Predlagamo, da se glede tehničnih in vsebinsko-specifičnih vprašanj obrnete neposredno na družbo Petrol, ki je edina pristojna za podajanje informacij o poslovanju družbe,” so nam sporočili. Poudarili pa so, da upravljalec državnega premoženja pričakuje, da bo Petrol zagotovil skladnost na področju obnovljivih virov energije v prometu.